Maak kennis met de keramisten die exposeren langs de Klei Kunst en Route.


 De cijfers bij de keramisten komen overeen met de cijfers van de locaties op de routekaart, die is af te halen bij het Museum Dokkum of bij 1 van de 3 geopende ateliers; in Raard Atelier KleiTaal en in Dokkum Atelier Adiantum en Pottenbakkerij Grun. In het weekend van 14 en 15 augustus is de routekaart ook te verkrijgen in de tuin van de Bonifatiuskapel in Dokkum. De routekaart is nu ook te downloaden via de pdf op de Home-pagina.



1. Dineke Taal van Atelier KleiTaal organiseert, samen met cursiste Mariska Post de Klei Kunst en Route. Het atelier van Dineke ligt in het landelijk gelegen Raard, maar onder de rook van Dokkum. Zij is al ruim 20  jaar in de klei te vinden , en heeft al vele mensen in cursussen en workshops enthousiast gemaakt voor de klei. Zij is een echte draaier, maar vindt het ook fijn om portretjes en soms een gevelsteen te boetseren. Haar laatste project is het verzamelen van klei uit verschillende windstreken, onder andere uit de 11 Friese Steden, waarmee zij haar Fries Servies ontwikkelt. Dit servies is in haar atelier tijdens de route te bewonderen! Ook haar Rupsen zullen er te zien zijn, recent werk van haar hand. De Rups (op de foto van de banner van deze website) in verschillende houdingen neer te leggen, altijd in beweging. Ook de huid van de klei is in beweging; op het punt van vervellen, op weg naar nieuw leven! 




www.kleitaal.nl. 

2. Het gelegenheidsduo Joke Ket en Jessica Lelieveld (op de foto) werken samen sinds zij elkaar ontmoetten in 2018, het jaar dat Leeuwarden Culturele hoofdstad van Europa was. Voor een expositie werden zij 'blind' als kunstenaars vanuit hun beider disciplines aan elkaar gekoppeld om binnen het thema 'Mienskip' een object te maken. Een imposante, meterslange baan van Vuur naar Aarde en Water naar Lucht , gemaakt van vilt, slik en klei ontstond en werd 'Uit het Vuur der Aarde' gedoopt. De expositie was gedaan, de samenwerking tussen Joke en Jessica bleef. De vrouwen presenteren u nu binnen de overkoepelende titel 'Uit het vuur der Aarde' keramische bollen met een tot de verbeelding sprekende voorstelling van mixed media erop. Jessica vervaardigt de bollen uit meerdere kleuren klei en voorziet ze van structuur. Na een hoge stook gaan ze naar Joke die er vervolgens met mixed media van onder andere gekleurd slik en klei, een voorstelling op maakt waarbij ze zich laat leiden door de korst van de bol. 



Jessica Lelieveld www.jessicalelieveld.com 

Joke Ket www.schildereizen.com


3. Martha Onderwater uit Gent volgt op het moment haar bachelor aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent. Zij is zeer enthousiast over de mogelijkheden die de klei haar biedt. Onderwater over haar werk Bovenop Babel: "Een verzameling bogen waarop een giraffe-achtig wezen statig voor zich uit kijkt. De vlammen likken aan de architectuur - het wezen daarentegen lijkt onaangedaan." Over haar portretten: " Serie no. 1: een reeks gelaten, elk met een andere uitdrukking, elk vind zijn oorsprong in de oude man. De klei is hiervoor gevormd in een siliconen mal en vervolgens herwerkt, waarna geglazuurd."






Meer over haar bedrijf OnderwaterWorks is te vinden op haar Instagram Onderwaterwerk.

4. Leo Maarleveld uit Ureterp legt het volgende uit: "Keramiek blijft me uitdagen en verrassen. Dit laag gestookte aardewerk is mijn favoriet. De vazen worden gepolijst. Voor de decoraties kan je alles gebruiken, koper en ijzersulfaat. Als ik langs het strand loop neem ik bv. zeewier mee. Staalwol of dun koperdraad geven ook prachtige effecten in deze manier van werken. De objecten worden in 3 lagen folie verpakt en in de raku-oven gestookt tot 780 graden. De klei die ik gebruik is van Georg & Schneider, de 245 met 25% chamotte." 







www.leokeramiek.nl .

5. Karel Sterk uit Kollum is een zeer ervaren keramist. Hoekige en ronde vormen, scherpe en zachte lijnen laat hij ontstaan, geïnspireerd op de lijnen die voor komen in de natuur. Sterk: "Ik bouw mijn sculpturen op uit rollen klei, laagje voor laagje. Ik werk iedere laag meteen af, om de scherpe lijnen en de holle en bolle vlakken de juiste vorm te geven. Zo hou ik goed zicht op de ontwikkeling van de sculptuur tijdens het opbouwen. Wanneer de vorm klaar is moet deze een paar weken drogen. Hierna wordt de sculptuur op 900 graden gebakken. Daarna schuur ik de vorm, om deze helemaal strak en glad te krijgen. Dan volgt het glazuren en gaat de vorm opnieuw de oven in en wordt deze op 1260 graden gebakken. Deze hoge temperatuur is nodig om de sculptuur vorstbestendig te maken". 





www.karelsterkkeramiek.nl  

5. Jet Twijnstra uit Harlingen zegt het volgende over haar werk: "Belangrijk in mijn werk zijn de vorm, de vloeiende  lijnen, de schaduwen en het lijnenspel. Mijn werk bestaat uit objecten, handgevormd uit grove witbakkende of zwartbakkende chamotte klei. Soms ruw ik de huid van de klei extra op of maak ik de huid juist glad. Het werk stook ik één keer in een elektrische oven op 1200 °C of 1220 °C.  Soms kleur ik mijn werk met slib. De slib breng ik direct aan op de   ongebrande scherf. Soms kleur ik het werk met glazuur op de ongebrande scherf.  De kleuren en glazuren leiden af van de vorm, maar schaduwen accentueren haar juist. Het komt ook voor dat ik andere materialen in de klei verwerk, zoals touw, wilgentenen, zand of paardenhaar. 





 www.jettwijnstra-keramiek.nl 

6. Thea Kanters uit Breda is een bevlogen keramiste en heeft al vele cursisten in haar Keramisch Atelier les gegeven. Haar keramische beelden zijn hol opgebouwd, hoog gestookt en soms voorzien van een glazuurlaag. De vormen zijn geïnspireerd op elementen uit de natuur, de oerkrachten. De verwantschap tussen mens en natuur staat centraal; de houding van het lichaam beeld een emotie uit. Dat zij op vele locaties eerder heeft geexposeerd is te lezen op haar 


7. Pottenbakkerij Grun van Janne Hamstra-Bierma is gevestigd in Dokkum, in een voormalig schoolgebouw, samen met andere kunstenaars. Hier heeft zij volop ruimte voor haar werk in de klei en het geven van workshops. Zij is onder andere gespecialiseerd in het aanbrengen van lijnen in prachtige patronen en teksten. 

www.pottenbakkerijgrun.nl.



8. Adriana Nichting uit Amersfoort is vanaf 1975 actief met eigen beeldend werk. Zij maakt meestal series.  Enerzijds zijn dat grote, gestileerde beelden (70 cm tot 2,50 meter hoog). Anderzijds is daar die meer barokke, kleurrijke, verhalende kant.  Nichting: "Het lijken twee tegenstrijdige kanten en toch horen ze bij elkaar en bij mij.  Aarde, water, vuur en lucht zijn daarnaast voor mij belangrijke elementen. Ik werk niet voor niets met klei waarbij ze alle vier een rol spelen." 

www.adriananichting.nl  el veel 


8. Marian Timmer Funneman uit Berkenwoude is gespecialiseerd in het maken van groepen dieren die samensmelten tot een beeld. De glazuren zijn zelf gemaakt. De inspiratie vindt zij vlakbij huis of tijdens het reizen, waarbij de camera de beelden die zij ziet vastlegt. 

www.mariantimmerkeramiek.nl 


11. Afke Andreae uit Boksum maakt al vele jaren prachtig keramisch werk, zowel unica als gebruiksgoed. Vanaf haar kindertijd beleeft zij al veel plezier met klei. Zelf zegt zij over haar werk het volgende: "Het blijft heerlijk om te werken op de draaischijf, maar ook het handvormen vind ik erg ontspannend om te doen. Ik werk met steengoed en porselein. De glazuren maak ik zelf." 

www.afkeandreae.nl




 


11. Irene van Breest Smallenburg uit Groningen is geinteresseerd in maatschappelijke thema's zoals verbondenheid, vlucht, de aardbevingsproblematiek in Groningen, samenspraak, etc. Op schalen, tableaus en in beelden brengt zij haar gedachten in haar werk tot uitdrukking. 

Zo is "Onder onsje", het staande beeld op de foto hiernaast, de uitdrukking van menselijk sociaal gedrag.  Zij heeft onder andere geexposeerd in Nederland, Frankrijk, Tsjechie en Rusland.  

Haar werk is van steengoed of porselein. 

Haar website www.breestsmalbeeld.nl  





13. Hiltje Talsma uit Gorredijk maakt bijzondere objecten van klei en papier en vertelt over het land van haar vader: "Als kind al stak ik de klei uit het land van mijn vader en maakte er knikkers, asbakken en kommen van. De verbondenheid met deze grond heeft geleid tot mijn passie voor het vormgeven in klei, nu in combinatie met papier. Dit levert kleine objecten op in de vorm van boekwerkjes. De omslagen zijn van keramiek, de katernen van sier- of zelfgemaakt papier. Voor het papier wat ik zelf maak/bouw, worden plantenvezels gebruikt bv. van brandnetels, vlas of mos. De keramische omslagen zijn soms voorzien van eenvoudige decoraties al of niet in reliëf.  Met het glazuur of engobe zoek ik altijd naar een harmonie met de later in te sluiten katernen. Ik stook in een elektrische, hout- of zoutoven, afhankelijk van het beoogde resultaat.

www.keramiekensierpapier.nl

 

14. Het sfeervolle Atelier Adiantum van Wietske Hellinga is gelegen binnen de bolwerken van Dokkum. Zij laat zowel ouder als recent werk zien. Haar atelier is zowel winkel als werkplaats. Dus alle stappen van de ruwe klei tot en met de gebakken keramiek kunt u hier van dichtbij zien. Zij vormt de ruwe klei tot ware kunstobjecten, waarbij zij improviseert, voelt en associeert. Belangrijke thema's in haar werk zijn het wad, het licht en varens. Meer over haar en haar werk is te vinden op www.adiantum-keramiek.com. 





16. Bets de Vries-Dekker uit Wervershoof is een ervaren keramiste. Zij gebruikt graag andere materialen bij haar klei, zoals hout en ijzer.  Zij draait eerst haar vormen op de draaischijf, daarna stelt zij ze samen tot de vorm die zij voor ogen heeft. De vormen op deze expositie zijn bewerkt met oxiden en gebakken op 1250 ˚ in een elektrische oven.  Ander werk van haar hand stookt zij ook wel in een gas- of raku-oven. Haar website 






16. Alf Kurstjens uit Utrecht van studio De Olde Kruyk was meteen enthousiast om mee te doen met deze route. Kurstjens draagt al jarenlang de keramiek een warm hart toe.  Kurstjens over zijn studio: "Wij ontwerpen en maken keramiek van topkwaliteit. Al ons werk is handgemaakt en wordt geïnspireerd door alledaagse vormen en objecten. Zo creëren we onder andere lampen (in de vorm) van eenden, vazen van rots vormen uit Bretagne en sake servies van regenpijpen. We zoeken constant naar onverwachte en bijzondere invalshoeken die ons helpen bij het creëren van de producten van vandaag en morgen. Het is ons doel ieder interieur en tafel op te vrolijken met onze unieke signatuur." 







18. Lies van Huet uit Leeuwarden zegt over haar werk het volgende:  "Voor deze Klei Kunst en Route is het thema Zomerzucht. Een mooie titel en in mijn diversiteit aan werk, vind ik deze werken het beste bij de zomer passen. De Torenvaas is geïnspireerd op een van de watertorens die ik in mijn vakanties in Frankrijk altijd voorbij zie komen. De fruitschalen zijn een ode aan de Betuwe, de streek waar ik geboren ben, waar het fruit aan de bomen hing of van de groente- en fruitveiling terugkwam als zij was 'doorgedraaid'. En dat gebeurde dus vooral in de zomer. Ik hou van werken en experimenteren met verschillende materialen, verschillende soorten klei en glazuren."

19. Lieke Smits uit  Geldermalsen maakt kleurrijk werk . Al op jonge leeftijd maakt zij kennis met de eigenschappen van harde materialen in de steenhouwerij van haar opa. Smits hielp mee bij het graveren en vergulden van teksten op de monumenten. Nu bouwt zij zelf haar objecten op, onder andere met geglazuurde repen klei. 

De vissen die hier zijn tentoongesteld zijn winterhard en zeer geschikt voor buiten.

 






www.liekesmits.kunstinzicht.nl.

 20. Lydia Kruiper uit Goutum zegt het volgende: "Het werken op de draaischijf is mijn grote passie. Ik vind het fascinerend om vanuit het draaien van een basisvorm iets moois te maken. Dit kan van alles zijn, schalen, bekers maar ook beelden die ontstaan vanuit een gedraaide basisvorm. Over het algemeen is mijn werk vrolijk en kleurrijk. Maar ik houd ook van mooie natuurtinten. Ik ben nog lang niet klaar met het experimenteren met vormen, glazuren en van daaruit mooie objecten maken. De laatste tijd maak ik vooral vuur- en waterschalen, maar ook bijzondere vazen. Het werken in opdracht vind ik een leuke dimensie. Ik vind het een uitdaging om goed te luisteren naar wat iemand wil, en van daaruit mijn eigen draai eraan te geven. Tot nu toe met succes." 


Lydia Kruiper. 

www.elkeramiek.nl 


 

21. Sonja van Dijk uit Bergambacht maakt kleurrijk werk met veel detail. Het werk is voornamelijk gebaseerd op handvormen, waarbij gebruik wordt gemaakt van allerlei materialen als hupmiddel bij het vormen. Na de biscuitstook zijn de beelden bewerkt met onderglazuur, diverse oxidesen sinterengobes met zand. De glazuurstook vindt plaats rond de 1100 graden.  Sonja:"Er is geen echte boodschap in de objecten. Ik moet het interessant vinden en als andere mensen dat ook vinden dan is dat mooi meegenomen". 

www.sonjavandijk.nl. 



22. Annita Swearts uit Ten Boer is gevallen voor de moeilijkheidsgraad van het werken met klei. Swaerts zoekt telkens nieuwe technische uitdagingen op waarbij zij de zwaartekracht wil trotseren. Grote inspiratiebron voor haar beelden is het eiland waar ze geboren en opgegroeid is.

Met haar werk doet zij sinds 2004 regelmatig mee aan Open Atelier routes en exposities en is lid van de NVK.

Zij exposeert samen met Aafke van der Heiden in 2 tuinen naast elkaar gelegen.






 

23. Aafke van der Heiden uit Groningen is enthousiast over de klei; "mijn beelden ontstaan vaak voor een groot deel gaandeweg. met mijn handen in de klei zoek ik naar een verhaal, en als dat verhaal begint te leven dan weet ik dat ik goed zit. Mijn beelden zijn vaak een reflectie van mij en mijn persoonlijke demonen. Mijn wezens mogen zijn wie of wat ze willen zijn." 

Van der Heiden werkt in het atelier van Annita Swearts, beiden exposeren zij in 2 tuinen naast elkaar gelegen.

Beeld van Aafke van der Heiden

Heel veel kijkplezier op de route!!!









  



















Klei Kunst en Route
wandel- en fietsroute langs hedendaagse keramiek en historische plaatsen